Weer een succesvolle data recovery uitgevoerd!
RAID 5 met 17 schijven.
Situatie:
Een internationaal bedrijf met wereldwijde vestigingen met name in de Verenigde Staten, in de meeste Europese landen, Australië en Azië had problemen met haar StorageWorks MSA500 G2 controller met 17 harde schijven. Onze hulp werd ingeschakeld voor een RAID 5 recovery.
Het probleem:
Op maandagochtend liepen twee harde schijven stuk op de MSA500. De harde schijven werden vervangen, echter, de server startte automatisch een Check Disk waarna de data corrupt werd.
Gevolg:
Alle administratieve- en verkoopdata waren verdwenen. Het hele bedrijf van circa 250 medewerkers lag stil. Uiteraard moest er zo snel mogelijk een oplossing komen. De klant meldde de case bij ons aan en racete direct met de server naar ons toe voor een express diagnose. Binnen 24 uur wist de klant wat het probleem was , hoelang de recovery zou duren en hoeveel het zou kosten.
Probleemanalyse:
Na het onderzoek op de konden we vaststellen dat alle harde schijven fysiek correct functioneerden waarbij een groot deel van de sectoren gelukkig geen corruptie toonde. Echter, er was een corruptie gevonden in de parameters van de RAID configuratie. Onze oplossing: De harde schijven zouden worden gekloond, de juiste schijfposities worden berekend en er zou worden gezocht naar de juiste parameters. In deze slotfase zou de Raid array virtueel worden teruggebouwd en de sectoren gematched. Bij een succesvolle match kon er daarna toegang worden gecreëerd tot de oude dataset.
Werkzaamheden:
Na zijn goedkeuring voor de offerte gingen wij met zijn allen aan de slag met zijn mediadrager. Uiteraard met grote spoed want haast was hierbij geboden. Helaas was de klant vergeten de harde schijven te nummeren waardoor het voor onze labmedewerkers niet duidelijk was welke positie de harde schijven hadden.
We begonnen direct met het klonen van de harde schijven. Twee daarvan bleken toch beschadigd en ontoegankelijk. Deze werden onmiddellijk naar de cleanroom gebracht voor internal check. Vervolgens heeft het lab de lees/schrijf-koppen en de oppervlakken van HDD 16 gereinigd om alsnog de sectoren te kunnen klonen. Daarbij werden geen beschadigde sectoren aangetroffen.
Het lab heeft de lees/schrijf-koppen van de HDD 17 vervangen maar de beschadigingen op het oppervlak van deze harde schijf bleken de lees/schrijf-koppen ook beschadigd en kapot gemaakt te hebben. Het klonen van de sectoren van HDD 17 bleek dus niet mogelijk.
Het klonen van de rest van de HDD werd succesvol afgerond en nu konden we gaan zoeken naar de juiste RAID-Array.
Omdat de klant gelukkig aan ons doorgegeven had wat voor hem de belangrijkste gegevens waren, konden we ons in eerste instantie hierop concentreren en deze op werkbaarheid controleren. Op de derde dag was dit deel van het werk voltooid.
Toen bleek dat zijn meest belangrijkste data werkte, hebben we deze alvast op een eerste harde schijf gezet en met een spoedkoerier naar de klant laten bezorgen zodat zijn bedrijf alvast weer naar behoren zou kunnen functioneren.
24 Uur per dag hadden we aan deze case gewerkt. Het bedrijf was weer back to business. Nu moest de rest nog gerecovered worden zodat wij de officiële filelist konden sturen. ’s Nachts om 03.26 uur, op de 4e dag, was het werk helemaal afgerond. Er was 1,87 TB aan data teruggehaald. De kwaliteit van de bestanden waren goed, alle bestanden die de engineer handmatig had geopend, werken naar behoren. Het lab kon nu beginnen met het creëren van de filelist.
Na het verzenden van de filelist gaf de klant officieel zijn goedkeuring voor de filelist en werd de rest van de data met onze express koerier bij de klant geleverd.